Trafiksäkerhetspolicy

Eskilstuna Friidrottsförening har som målsättning att alla som är delaktiga i vår förening skall kunna delta på ett säkert sätt.

Vi arbetar för 0-visionen för trafiksäkerhet.

Idrottsverksamhet innebär olika aktiviteter, möten och tävlingar mm. Resandet till dessa skall ske med hänsyn till miljö och trafiksäkerhet.

Vi skall värna om säkerheten för alla som på något sätt deltar i vår verksamhet och har antagit följande trafiksäkerhetspolicy.

Verksamheten skall planeras så att resandet kan minimeras.

• Allmänna kommunikationsmedel skall användas när så är möjligt.
  • Bussar skall vara försedda med säkerhetsbälten och endast bussbolag med kvalificerade yrkesförare skall anlitas.
  • Samåkning – i de fall bil är lämpligaste alternativet – skall eftersträvas.
  • Alla resor skall planeras så miljövänligt som möjligt.

Transporter med egna eller förhyrda bilar

Vid resor med privata eller hyrbilar skall samtliga i bilen använda säkerhetsbälte och antalet passagerare får inte överstiga det i registreringshandlingarna angivna. Föraren bör ha flerårig erfarenhet av bilkörning. Föraren skall respektera gällande trafikregler och alltid hålla hastighetsbegränsningar.

Transport med moped

Mopeden klassas som motorfordon och skall framföras enligt bestämmelserna i lagen (vilket bl.a. innebär användandet av motorcykelhjälm). Föraren skall vara ett gott föredöme för de som ej har åldern inne att köra moped.

Transporter med cykel.

Vid mörker skall fungerande lyse finnas på cykeln och användas (vitt fram och rött bak). Reflexer skall finnas på minst ett av hjulen.

Cykelhjälm skall användas som lagen föreskriver (gäller alla under 15 år). Helst ser vi att alla våra medlemmar använder hjälm på väg till och från våra aktiviteter.

Gående

Vid mörker skall reflexer i någon form användas (reflexbricka eller reflex fastsytt på kläder eller träningsväska). Alla oavsett ålder skall uppmanas att använda reflexer under den mörka tiden av året.

Rutiner vid föreningens resor

Checklista

1. Utse ansvarig ledare på resan.

2. Utse ansvarig ledare (person) som ej är med på resan.

3. Arbeta fram en resplan (resrutt). Färdsätt, färdväg, hotell och övernattningsställen.

• Beräkna avgångs och hemkomsttid.
  • Telefonnummer där ledare och deltagare kan nås.
  • Telefonnummer till bussbolaget och förare av privatbilar.

4. Fyll i reseblankett med deltagarförteckning.

ESKILSTUNA FRIIDROTTSFÖRENING
Styrelsen 2021-10-31